onsdag den 16. maj 2018

Udflugter

For et par weekender siden kørte vi en tur til Blåvand, for at se Tirpitz.

Det var utroligt spændende, og kan varmt anbefales til alle.

  

Museet ligger under klitterne og er tegnet af Bjarke Ingels, og har et utroligt spændende lysinfald og skæve hjørner.



  

Der er flere forskellige udstillinger.
Den ene handler om livet ved Vesterhavet. Helt fra tiden med mamutter, og frem til nutiden.
I mens vi gik derinde gik der er 3D show igang med fantastiske lyseffekter på væggen.

Der er en spændende afdeling om rav.
Hvordan det er opstået, hvor man finder det og hvad det har været brugt til igennem tiden.
Der er også en en fin udstilling af smykker med rav, og operahuset i Sidney, udført i rav.

  

Man kommer også ind i resterne af bunkeren, som har lagt navn til museet.

 

Den sidste afdeling, var om livet under krigen.
Man hører flere forskellige menneskers virkelige fortællinger.
Bl.a en tysk soldat, en dansk ingeniør, der bygger bunkere, en kvinde der forelsker sig i en tysk soldat og en tysk desertør.

Under hele besøget lytter man til fortællinger og beskrivelser i en lille dims man får udleveret er indgangen.
Det er den eneste ting, jeg må sætte en finger på.
Nogen af fortællingerne er ret lange og man bliver træt i hovedet af alt den lytten.
Jeg savnede at jeg selv kunne læse noget, og skimme det jeg ville skimme.
Jeg endte med at springe noget over, fordi jeg ikke orkede at lytte til mere.
Ærgerligt.
Men så må jeg jo bare komme en anden gang og høre resten ;-)

Vi holdt en pause halvvejs og fik lækre fiskefileter i cafeen.
Det var godt for både hoved og mave


I denne weekend gik turen nordpå.
Jeg havde bestemt at jeg ikke orkede at køre så langt, men da Per sagde at han godt ville køre, så slog jeg til med det samme.
Jeg fik overhovedet ikke taget billeder deroppe.
Vi nød vejret, fik hilst på mange kendte ansigter og jeg fik handlet lidt garn ;-)


Alt garnet er fra Garna og utroligt lækkert.
Jeg kendte ikke firmaet, men de har så også kun eksisteret siden december.
Det er spændende kvaliteter med bl.a Yak, cashmere og alpaca.
Jeg gramser og tænker over hvad jeg skal bruge det til.
Det er kun det lyserøde som jeg ved hvad skal ende med. Et sjal, som jeg også købte opskrift til.
Det skal bruges som gave.

Og så skal I da også lige se den smukke buket jeg fik af Line til mors dag.
Ikke noget vi ellers gør så meget ud af, men det jo altid dejligt at få blomster ;-)



5 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud, så måske jeg skulle skrive det bag øret til næste ferie i Danmark :-)
    Det garn ser så lækkert ud - det må der kigges lidt nærmere på...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er super spændende, så husk det endelig, hvis du kommer på de kanter.

      Slet
  2. Det ser utroligt spændende ud, det museum! Kan være, man skal supplere garnbutikken i Ho med et museumsbesøg engang....
    Garnet ser også meget lækkert ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god kombination med Tirpitz og Ho 😉

      Slet
  3. Sikke en masse dejlige oplevelser. Jeg tænker, at man måske sætter endnu mere pris på det hele, når man har været alvorligt syg. Det er vel en af de "gode" bivirkninger.

    SvarSlet