tirsdag den 19. oktober 2010

Jeg troede jeg var den eneste i verden!

Jeg strikker nemlig vrang på en meget speciel måde. En måde som Farmor i sin tid viste mig, da jeg skulle lære at strikke.

Den er både nem og hurtig, problemet er bare at maskerne kommer til at vende forkert. Så jeg strikker altså altid drejede masker. (på nær når jeg strikker rundt i ret, så vender de rigtigt) Men man kan altså ikke se det i der færdige resultat!

Problemet kommer så, når jeg skal tage ind eller ud. Så jeg skal altid vride min hjerne lidt, så ind og udtagninger kommer til at ligge rigtigt. Diagrammer er helt klart det bedste. Så kan jeg nemlig se, hvordan maskerne skal vende :-)

Men nu faldt jeg så over denne video på You Tube, og kunne se at der var andre der også kunne. Hun er lidt længe om at komme igang, så bare hav lidt tålmodighed :-)

Er der mon nogen af jer, der også strikker vrang på denne måde??

16 kommentarer:

  1. nej, sådan strikker jeg ikke vrang, men det ser nemt ud :-)

    SvarSlet
  2. Sådan har jeg lært t strikke "drejet" vrang - når man skulle strikke med de der "velour" garner der var meget moderne i 90'erne( det bliver lidt mere fast og jævnt på den måde

    SvarSlet
  3. Det ligner sådan som jeg gør, men jeg kom i problemer med den metode i weekenden da jeg var til foredrag med Annette Danielsen og skulle forsøge mig med dobbeltstrik. Det kunne jeg ikke få til at glide før jeg begyndte at lave vrangmaskerne på en anden måde.

    SvarSlet
  4. Som barn lærte jeg den måde hun viser først, altså med garnet oppe på pinden, men ikke drejet. Nu har jeg vist bare så meget afstand mellem pindene at jeg klarer det "foran" venstre pind. Nej foran er ikke rigtigt, det er bare mellem pindene, tror jeg.
    Jeg tror aldrig jeg har haft brug for at strikke drejet vrang, og jeg ville nok også have haft vældige hovedbrud for at "regne" det ud.

    SvarSlet
  5. Altså jeg slår garnet den anden vej rundt om pinden, ellers strikker jeg vrang sådan :o) Jeg troede ikke der var så mange måder at strikke vrang på, men jeg er jo heller ikke så gammel i min "strikke-alder".

    SvarSlet
  6. Jeg har også garnet over pinden men den bliver ikke drejet når jeg gør det. Vrang var noget som min datter havde utrolig svært ved at lære at strikket, men da jeg viste hende hvordan jeg selv gør, så kom det bare.

    SvarSlet
  7. Sådan gør jeg også. Jeg skal også altid tænke lidt ved ind- og udtagningerne fordi jeg også strikker retmaskerne "forkert"...men det er effektivt;-)

    SvarSlet
  8. Nåååh, det er sådan, du gør.
    Skulle det være hurtigere?
    For een, der er vant til den anden måde, ser det ud, som om det må være langsommere.....man ved, hvad man har ;-)

    SvarSlet
  9. Jeg gør ikke sådan, men bare det virker for dig, så er det vel fint.

    SvarSlet
  10. Jeg goer heller ikke saadan. Jeg synes det ser besvaerligt ud, men det er vel fordi jeg er vant til det andet. Men... man skal jo laere noget nyt hver dag.

    SvarSlet
  11. Sjovt at der er andre der strikker vrang som mig.
    Jeg syntes jo det er super nemt at strikke vrang på den måde, men jeg har jo heller ikke prøvet andre måder :-)

    SvarSlet
  12. Jeg strikker også på den måde som hun viser først. Tror heller ikke jeg kender andre end dig (og de andre der har skrevet) som strikker på den måde hun foretrækker :-)
    Men jeg kender nogle der hellere vil strikke baglæns ret og der bliver maskerne vist også drejet så vidt jeg husker.

    SvarSlet
  13. Det var en ny måte å strikke vrangt på. takk for tipset, Tine!

    SvarSlet
  14. Der kan man se Tine - din metode findes enddog på internettet......

    SvarSlet
  15. Nej, men jeg skal da bestemt prøve !
    Tak for link *smil*

    SvarSlet
  16. Jeg strikekr vrang som hun gør med den første maske, din metode ser nem ud, men jeg synes maskerne drejer anderledes på retsiden eller os ser det bare sådan ud ;o)

    SvarSlet