lørdag den 2. januar 2010

Der var engang....

da jeg fulgte en opskrift.
Strikkede lige som der stod man skulle og blev som regel tilfreds med resultatet. Godt nok skulle jeg næsten altid smøge ærmerne op, da min barm/mave størrelse sjældent var en s/m. Men hvis jeg strikkede efter ærmelængden, var det alt for små over barm/mave. Men det lærer man jo at leve med.
Men så kom jeg igang med med at blogge, og være på Ravelry. Og blev meget meget klogere. Så nu kan jeg tilpasse det, jeg strikker, til mig! Herligt.
Til gengæld syntes jeg nogen gange at det tager dobbelt så lang tid at strikke noget. Jeg piller op og retter til. Nogen gange dropper jeg et projekt helt inden jeg er færdig, bare fordi jeg ikke er tilfreds. Men sådan er det vel, når man gerne vil have det "perfekt". :-)
Jeg er igang med denne bluse. Ifølge opskriften strikker man først for, bag og ærmer frem og tilbage. Derefter samler man dem på rundpind og strikker resten. Det har jeg så gjort. Men af en eller anden grund er perlestrik frem og tilbage, ikke det samme som perlestrik på rundpind. Det ser ihvertfald ikke ens ud. Så nu strikker jeg resten frem og tilbage. Og syer sammen bagefter. Og så har jeg lavet ærmet om (ad flere gange) for at det kan passe mine små stumpe arme :-) Alt i alt, syntes jeg det tager en evighed. Forhåbentlig er den besværet værd!
Og så har jeg lige opdaget denne fejl. Hvor svært kan det være at strikke perlestrik! Nå, nu må jeg hellere få rettet den, så den kan blive "perfekt" :-D

10 kommentarer:

  1. Så var det ikke kun mig der fik perlestrikken til at se anderledes ud på rundpind....

    God idé at sy det sammen til sidst! og håber at du får rettet fejlen.

    Der var engang ;-) Det er jo lige før du også anvender et H.C. Andersen tema - ligesom Annette Danielsen.....

    SvarSlet
  2. Det er da en helt, helt anden farve end dem du normalt strikker i - men flot! Altså jeg ville ikke trevle op for så lille en fejl, men forsøge at rette den lidt med en hæklenål eller sådan....:-)

    SvarSlet
  3. Dejlig farve ! Altså det der med at trævle op, kender jeg alt for godt :-) , men du har ret, det er rart at kunne tilpasse strikketøjet.

    SvarSlet
  4. Gitte: Jeg tænkte også på dig, da jeg trævlede op og begyndte at strikke delene hver for sig :-)
    Håber det lykkedes.

    Irene: Jeg fik rettet fejlen med en hæklenål. Men den var godt nok langt nede. Tænk at man kan være så dum :-)
    Farven er mest som det lille billede, men alligevel ikke helt. Meget mørk julerød, kan den vist kaldes :-) Man må jo udvide sin horisont :-D

    Mariann: Bare det ikke er alt for meget man skal trævle op, så er der ok :-)

    SvarSlet
  5. Godt at du kunne rette din fejl, jeg har aldrig prøvet at strikke perlestrik på rundpind. Undre mig egentlig over at det ikke bliver det samme. Det er godt at prøve lidt andre farver ind i mellem.

    SvarSlet
  6. Noget af det rigtigt gode ved at strikke selv er jo, at det kan tilpasses, så det passer én :-) Sikken en flot farve du er ude i her, den glæder jeg mig til at se færdig - håber den bliver god med al den trevlen op :-)
    Ja, jeg undrer mig også lidt over det perlestrik - må hellere få det afprøvet engang ;-)

    SvarSlet
  7. Helle: Ja, man er nødt til at skifte lidt i farverne engang imellem. Ellers bliver skabet jo helt ensfarvet :-)

    Lene: Ja, det er meget underligt med det perlestrik. Måske man ændrer strikkefasthed når man strikker rundt? Der er ihvertfald tydelig forskel.

    SvarSlet
  8. Først godt nytår til dig. Ja, rundstrikning ser ofte anderledes ud en strik frem og tilbage, men egentlig strikker man jo også rundt i en spiral, så udtrykket kommer let til at se "drejet" ud. Men så er det jo godt at en habil strikker som dig lige kan sadle om og ændre lidt, så resultatet bliver "perfekt". Tak for i år - jeg glæder mig til flere hyggelige timer sammen med dig og de andre strikke-høns i 2010.

    SvarSlet
  9. Heisan, og godt nyttår til deg.
    Jammen, den ER perfekt! Det er bare du som ser den!
    Jeg leste at du og Gitte hadde vært på shoppingtur og hamstret garn og strikkekit. Det blir spennende og se hva det blir.
    Jeg har i år bestemt meg for å strikke av garnet mitt, som jeg har liggende i store kasser(jeg orker ikke veie det, som du har gjort)Så nå har jeg nettopp nøstet opp 2 hesper garn til et nytt prosjekt......men garnet ble kjøpt i desember (host...)
    Nå skal det visst gå i gult og sort en tid fremover.....

    SvarSlet
  10. Berit: Det med at det ligner en spiral har jeg også hørt, men det var ikke sådan det så ud. Jeg tror måske mere at man ændrer strikkefasthed, fra frem og tilbage til rund. Men jeg ved det ikke.

    Og rigtig godt nytår til dig også. Vi ses jo heldigvis snart.

    Sylvia: Ja, Gitte og jeg havde en rigtig hyggelig dag. Jeg har liiige et par projekter jeg skal have lavet færdig. Så skal jeg igang med noget af garnet. God fornøjlese med dit lager :-))

    SvarSlet