lørdag den 11. september 2010

En ommer.

Jeg har strikket dette dejlige babytæppe til min nabo's datter. Mine naboer skal være bedsteforældre for første gang, og det glæder de sig selvfølgelig rigtig meget til. Deres søde datter var Lines første barnepige da vi for 17 år siden flyttede ind i vores hus. Så derfor syntes jeg der skulle strikkes.
Midten af tæppet blev mit togstrik til Berlin. Ret masker + ud / indtagninger. Dejligt nemt. Kanten er det fine feather & fan mønster, som jeg elsker.
Men nu kommer det så. Kanten er lukket af med I-cord aflukning. Faktisk en super flot aflukning og sjov at strikke (men den tager godt nok meget garn!) Problemet er så at jeg har fået lukket for stramt af. Da jeg vaskede det i aftes, og ville blokke det, kunne jeg slet ikke lave bølger i kanten, og midten af tæppet var større end kanten, så jeg måtte skubbe den sammen så det blev pænt (hvis i forstår hvad jeg mener?). Og når modtageren engang selv skal vaske det, er jeg bange for at det kommer til at blive slasket, da hun jo af gode grunde ikke vil blokke det. Så op igen med alle 460 m. og om igen!!! Men det bliver altså først når jeg kommer hjem fra USA. Det orker jeg simpelthen ikke lige nu!
  • Faktaboks:
  • Mønster: Tweed Baby Blanket af Jared Flood
  • Pinde: 5,5
  • Garn: Mange slags garn fra kistens bund :-)
  • 3 ngl grå Primula fra BC Garn
  • 4 ngl. grå , 1 ngl. mørk grå, 1 ngl. lys lilla og 1/2 ngl. mørk blålilla Drops Alpaca
  • Midten strikket m. 1 tråd Primula og 1 tråd Alpacca. Kanten strikket med dobbelt Alpacca.
  • Bemærkninger: Som sagt overfor, aflukket med I-cord. Når jeg lige finder ud af hvordan den ikke bliver for stram, er det bestemt ikke sidste gang jeg bruger den. Det bliver meget smukt.

14 kommentarer:

  1. Det er et flot tæppe, men det er da ærgerligt med den kant, men godt, at det "kun" er aflukningen, den er gal med, så den så relativt nemt kan laves om.
    Jeg har netop brugt i-cord aflukningen i en halskant på en sweater, og jeg måtte også pille op og lave den om, fordi den blev for stram, men nu er jeg enormt glad for den. Den er flot og meget elastisk.

    SvarSlet
  2. Ærgerligt med kanten. Ellers et smukt tæppe, så det er selvfølgelig værd at lave lukningen om.
    God lørdag.

    SvarSlet
  3. En lukning jeg ikke kender, men som maa laeres. Et laekkert taeppe du har lavet, saa det er vaerd at lave om selvom det jo selvfoelgeligt er surt. Held og lykke med det.
    Hvornaar tager du afsted over there????

    SvarSlet
  4. Sikke et arbejde ;-) hvor er det et smukt tæppe, men ærgerligt at du må i gang med at lave om...

    SvarSlet
  5. det er da helt vildt flot - er det ikke også det Irene strikkede til sit barne barn ?
    Må vist heller have fingrene i det mønster, så jeg kan afprøve det.

    SvarSlet
  6. Sikke et stort og meget smukt arbejde, ærgerligt med kanten, det er aldrig sjovt at skulle lave om, men med så smukt et tæppe er det det værd.

    SvarSlet
  7. Et helt fantastisk flot tæppe du har lavet. Ærgerligt med den stramme i-cord kant. Håber det lykkes dig at lave den om, så den ikke strammer.

    SvarSlet
  8. Jeg kan jo kun give jer alle ret! Det er super ærgeligt. Og kanten bliver helt sikkert lavet om, når jeg kommer hjem igen. Jeg kan ikke aflevere noget, jeg ikke selv er tilfreds med.

    Lin: Jeg tager afsted mandag morgen :-)

    Nynne: Jo, det er det mønster. Det er meget smukt.

    SvarSlet
  9. øv, hvor ærgeligt. Tæppet er ellers rigtig fint og skal nok vække glæde hos modtagerne :-)

    SvarSlet
  10. Ih, hvor er det ærgerligt.
    Det er ellers en ualmindelig flot kant. Det er faktisk lige et babytæppe efter mit hoved, med farver og alligevel afdæmpet.
    Rigtig god tur over there. :-)

    SvarSlet
  11. Først rigtig god tur! Håber du nu kører til lufthavnen den rigtige dag ;-)

    Æv med aflukningskanten. Ikke just noget man har lyst til - at trævle lukning på 460 masker op! Det er et meget fint tæppe i skønne farver - så du må "op på hesten" når du kommer hjem ;-)

    SvarSlet
  12. Synes iøvrigt at det er en skøn kjole. Og til fest må man da gerne være lidt "bar" uanset årstid. Så - jeg synes absolut ikke at der skal T-shirt under, men trøje, jakke, sjal eller lign. over ;-)

    SvarSlet
  13. Hej alle jer der bruger siden!
    Jeg har for længe siden rykket en opskrift ud af et ugeblad. Det var et smukt barnevognstæppe.
    Nu skal jeg have mit første barnebarn,og væk er opskriften. det er rigtig øv.......
    Nogen der har nogle modeller?? Det omtalte tæppe var vist fra Hjemmet, tror jeg. Det var lyseblåt og meget enkelt.Dannede små forhjninger ved siden af hinanden.
    Nogen der kan hjælpe, eller ved hvordan man tidligere opskrifter fra ugebladene.
    Mange hilsner
    Hanne

    SvarSlet
  14. Hej Hanne.
    Mange af ugebladene har hjemmesider, med opskrifter.
    Ellers kunne du måske ringe til dem?
    Jeg ved desværre ikke hvad det er for et tæppe du taler om. Det lyder ellers fint :-)
    Hilsen Tine

    SvarSlet